آیا به دنبال طراحی لوگو برای برند خود هستید؟ آیا برند شما به تازگی معروف شده و جایگاه مناسبی در میان برندهای مشهور دیگر برای خود باز کرده است؟ با توجه به این مسئله گمان میکنید که کدام نوع برند و طراحی لوگو برای شما مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم و انواع سبکهای طراحی لوگو را بررسی کنیم. در وهله اول باید به این نکته اشاره کنیم که ترکیب رنگ لوگو یکی از مهمترین ابعاد طراحی لوگو برای یک برند است که اگر به درستی انجام نشود، منفعتی برای شما نخواهد داشت. در این مقاله قصد داریم ۵ روش مناسب و مطلوب برای طراحی لوگو را بررسی کنیم، روشهای جالب توجهی که میتواند موفقیت یک برند را به بهترین شکل ممکن تضمین کند.
شرکتهای مشهور دنیا نیز برای طراحی لوگوی برند خود، تلاشها و هزینههای بسیاری کردهاند و در سایه این تلاشها بوده که لوگوی این شرکتها باارزش شده است. از جمله شرکت مک دونالد که اگر آن قوسهای طلایی روی لوگوی خود را حذف کند، دیگر محبوبیتی نخواهد داشت. یا شرکت یو پی اس که بدون نشان سپر قهوهای دیگر جذاب نخواهد بود، و یا خوردن نوشابههای یا کوکاکولا بدون خط شکسته نمادین لوگوی این شرکت، دیگر جذابیتی برای مشتری نخواهد داشت. در واقع هر یک از این لوگوها به نوعی به نماد اصلی شرکتهای مزبور تبدیل شدهاند و نبود آنها میتواند به این برندها ضربه مهلکی وارد کند.
لوگو چه اهمیتی دارد؟
همانطور که میوه جزئی از گروههای غذایی اصلی محسوب میشود، لوگوها نیز یک بخش اصلی از برند محسوب میشوند. انواع طراحی لوگو به ۵ شیوه اصلی تقسیم میشوند که هر کدام از این روشها نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود را دارند. در اینجا تعریفی از هر نوع لوگو، همراه با نکاتی در مورد نحوه انتخاب یکی از روشهای طراحی که به درستی نشاندهنده ارزش شرکت شما باشد، آورده شده است.
برای تصمیمگیری در مورد اینکه کدام سبک لوگو برای برند شما بهتر عمل میکند، کمک میخواهید؟ این مقاله را بخوانید تا به بهترین شکل ممکن بتوانید درباره طراحی لوگوی شرکت خود تصمیم بگیرید و آن لوگو را به نماد و هویت اصلی شرکت خود تبدیل کنید.
۱. وردمارک (متن)
لوگوهای وردمارک چه ویژگی مهمی دارند؟ در یک مطالعه اخیر در مورد لوگوهای متعلق به ۱۰۰ برند برتر جهان، مشخص شده است که ۳۷٪ از این لوگها فقط از متن تشکیل شدهاند، به طوری که اغلب آنها با استفاده از یک فونت منحصر به فرد تلطیف شدهاند. این لوگوها به عنوان علائم یک واژه یا گاهی اوقات لوگوتایپ شناخته میشوند، زیرا لوگوهایی هستند که کاملا از نوع متنی هستند و در آن شکل خاصی به کار نرفته است.
لوگوهای طراحی شده بر اساس واژه زمانی بهترین کارایی را دارند که نام شرکت بسیار متمایز باشد. برای مثال گوگل طراحی لوگوی ساده و مناسبی دارد، اما تا حدی برای این شرکت مناسب است و کارایی مطلوبی دارد، زیرا نام این شرکت بسیار عجیب و به یاد ماندنی است، اگرچه نام کوتاهی نیست. همین امر را میتوان در مورد یاهو، پینترست و سایر برندهایی که از متن نسبتا ساده به عنوان لوگوی شرکت خود استفاده میکنند، در نظر گرفت.
این شیوه برای چه شرکتهایی مناسب است؟
سبکهای لوگوی متنی یک انتخاب عالی برای شرکتهای کوچکتر هستند، شرکتهایی که به تازگی کار خود را آغاز کردهاند و در حال توسعه فعالیتهای خود هستند. در صورتی که اطلاع رسانی درباره کسب و کارتان برای شما بسیار مهم باشد، بنابراین داشتن یک لوگوی مناسب که به وضوح نام شرکت شما را نشان دهد، ایده بدی نیست.
۲. لوگوی تشکیل شده از حروف (حرف اول)
در زمان طراحی یک لوگوی تشکیل شده از حروف، ساده بودن آن لوگو یک امر کلیدی و مهم محسوب میشود. ایجاد یک لوگو به این روش هم میتواند جذاب باشد و هم در عین حال چالش برانگیز. زیرا وجود حروف در لوگو به همان اندازه که کار سادهای محسوب میشود، میتواند جذابیت برند را نیز کاهش دهد. در واقع طراحی لوگو در این روش شبیه لوگوی کلمات است، به دلیل اینکه این نوع لوگو هم از متن تشکیل شده است. اما در این شویه حروف اول شرکت را به جای نام کامل آنها برجسته میکنند.
در صورتی که تلفظ نام سازمان شما برای مشتریان دشوار یا طولانی باشد، این شیوه میتواند بسیار مفید تلقی شود. به طور قطع شما هم با این مسئله موافق هستید که IBM لوگوی بسیار جذابتر و مختصرتری نسبت به ماشینهای تجاری بینالمللی خواهد بود. وقتی از این مسئله آگاه هستید که فضای کمتری برای برندسازی دارید، (مانند زمانی که یک محصول بسیار کوچک تولید میکنید)، لوگوی متشکل از حروف راه خوبی برای صرفهجویی در فضا محسوب میشوند، و در عین حال چهره مناسبی نشانی از نام برند شما به مشتری ارائه میدهند.
اهمیت جلوه بصری در طراحی لوگو
علاوه بر این، استفاده از طراحی لوگو با استفاده از حروف، جلوه بصری یکسانی را در مقایسه با لوگوی تشکیل شده از واژه ایجاد میکند. این امر باعث میشود به خاطر سپردن لوگوی شما برای مشتریان آسانتر باشد. این روند به عنوان یک وسیله مناسب برای به خاطر سپردن لوگو عمل میکند. به عنوان مثال EA بهتر از نام تجاری “Electronic Arts” در ذهن مشتری باقی خواهد ماند.
۳. علامت تجاری به عنوان یک نماد
یک نماد میتواند ایدههای خاص را به شیوههای بسیار موثرتر نسبت به متن بیان کند. به این فکر کنید که چگونه علائم راهنمایی و رانندگی میتوانند تصاویر را با اطلاعات مرتبط کنند (گردش به چپ ممنوع، عبور دانشآموز، و موارد دیگر) و بدون حتی یک کلمه، شما را مجبور به اقدام عملی کنند. به همین ترتیب، لوگوهای مارک تجاری (که فقط از یک نماد تشکیل شدهاند) میتوانند بدون استفاده از کلمات یا حروف، بازنمایی واضحی از هویت شرکت شما به مخاطبان ارائه دهند.
لوگوهای مارک تجاری
این شیوه باعث شده است برند شرکتهای معروف در سرتاسر دنیا محبوب شود و افراد بتوانند به راحتی این برندها را به خاطر بسپارند. به گونهای که مصرفکنندگان در کشورهای دیگر میتوانند طراحی لوگو را به هویت آن شرکت ربط دهند، بدون اینکه نیاز باشد زبان کشور متبوع آن شرکت را بلد باشند.
لوگوی مناسب برای برند شما
پیشتر و البته برای یک مدت کوتاه، یک هنرمند یا یک گروه موسیقی که در حال حاضر با القاب مختلف شناخته میشود، صرفا با یک نماد و بدون استفاده از اسم خاصی شناخته می شد، که یک روش بسیار مناسب برای شهرت آن هنرمند بود. با توجه به این مسئله میتوان گفت که شیوه استفاده از علامت تجاری میتواند برای شرکت شما مفید باشد. به خصوص در زمانی که نام شرکت شما بسیار طولانی است و استفاده از حروف کوتاه شده نیز برای آن مناسب نیست. به عنوان مثال گروهی به نام سازمان چشم پزشکی کودکان ممکن است مارکی را ترجیح دهند که مجبور نباشند از حروف اول نام گروه خود برای طراحی لوگو استفاده کنند، چرا که استفاده از حروف اول نام گروه نتیجه فاجعهباری به دست خواهد داد.
آیا استفاده از این نوع لوگو معایبی هم دارد؟
در عین حال استفاده از یک لوگوی مارک تجاری میتواند یک حرکت چالش برانگیز تلقی شود. از آنجایی که این مارک فقط یک نماد است، شخصی که به آن نگاه میکند، نمیتواند نام شرکت شما را ببیند و بشناسد(مگر اینکه شرکتی باشید که قبلا شهرت خود را به دست آوردهاید و لوگوی شما نیز به اندازه کافی معروف است). این به این معناست که ممکن است این شیوه بهترین انتخاب برای یک استارتاپ جدید یا یک شرکت کوچکتر نباشد، یعنی شرکتی که سعی دارد مردم را با نام تجاری خود بیشتر آشنا کند.
توجه داشته باشید که در مطالعه انجام شده از ۱۰۰ برند برتر جهان، تنها ۶٪ از آنها صرفا از یک نماد در لوگوی خود استفاده کرده بودند، امری که نشان می دهد این نوع لوگو صرفا برای شرکتهای بسیار برجستهای که تاثیرگذاری آنان در سطح بینالمللی بسیار بالا است و تنها با استفاده از یک نماد شناخته میشوند، بهترین کارایی را دارد. .
۴. علامت ترکیبی (متن و نماد)
لوگوهای ترکیبی ۵۶% از لوگوهای برندهای برتر را تشکیل میدهند، لوگوهایی که همزمان دارای متن و نماد هستند. علائم ترکیبی (که گاهی به عنوان لوگو تایپهای نمادین شناخته میشوند) بهترینها نوع لوگوها در دنیا محسوب میشوند. البته در این زمینه ترکیب رنگ لوگو نیز بسیار اهمیت دارد. بنابراین منطقی است که این نوع لوگوها بسیار محبوب باشند. در این علائم از حروف اولیه نام یک شرکت همزمان با یک نماد بصری زیبا و جذاب استفاده میشود.
از آنجایی که علائم ترکیبی پیچیدهتر هستند، برای طراحی مؤثر به زمان و تفکر بیشتری نیاز دارند. اما این فعالیت اضافی به شما این امکان را میدهد که از لوگوی مناسب که کاربردیتر از دیگر انواع لوگوها است، بهره بگیرید. این نوع لوگو را میتوان در بسیاری از موارد از هم جدا کرد و شما میتوانید در صورت لزوم از متن یا نماد به طور مستقل استفاده کنید.
بحث حقوقی استفاده از این نوع طراحی لوگو
از منظر حقوقی، علامتهای ترکیبی نسبت به لوگوهای دارای نماد، سادهتر هستند و یک علامت تجاری محسوب میشوند. ساختن لوگویی که شبیه یک ستاره پنج پر قرمز باشد، شما را در تقابل با هر شرکت دیگری قرار میدهد که یک لوگوی ثبت شده مشابه دارد. اما گنجاندن یک متن منحصر به فرد در بطن این لوگو، میتواند شما را متمایز کند.
طراحی لوگوی ترکیبی با استفاده از متن
افزودن متن به لوگوی شما میتواند به شما کمک کند خود را از سایر شرکتهایی که ممکن است از نمادهای مشابه استفاده کنند، متمایز کنید. به این ترتیب دیگر متهم به سرقت حقوقی نخواهید شد و در عین حال یک لوگوی زیبا و منحصر به فرد برای شرکت خود طراحی کردهاید.
۵. نشان (متن درون نماد)
بر خلاف علامتهای ترکیبی که متن و نمادها را در کنار هم قرار میدهند، نمادها شامل قرار دادن متن در داخل یک نماد هستند، به طوری که این دو عملا از هم جدا نیستند. طراحان این نوع لوگو به گونهای آن را طراحی میکنند که به ظاهر یک نشان رسمی یا مهر و موم شباهت داشته باشند، که آنها را به یک انتخاب متداول برای سازمانهای دولتی و سیاسی تبدیل میکند. البته این نمادها توسط شرکتهای خصوصی معروف مانند قهوه استارباکس و هارلی دیویدسون نیز استفاده مورد استفاده قرار میگیرند.
استفاده از لوگوی نشان شرکت
لوگوهای طراحی شده با این شیوه انعطاف ناپذیری کمی دارند، زیرا برخلاف شیوه قبلی، در این شیوه نمیتوان لوگوی طراحی شده را به صورت یک علامت ترکیبی به عناصر جداگانه تقسیم کرد. در عین حال استفاده از این شیوه باعث میشود شما طراحی لوگوی فشردهتری در اختیار داشته باشید که فضای کمتری را اشغال میکند و باعث میشود نماد گرافیکی و نام شرکت شما در یک فضا قرار گیرد.
با این حال، باید مراقب استفاده از این نوع لوگو به خصوص در هنگام چاپ و انتشار آن باشید. دلیل این امر این است که در وهله اول متن باید به اندازه کافی کوچک باشد تا در داخل نماد قرار گیرد، ممکن است نتوانید همیشه این نوع لوگوها را در اندازههای کوچکتر و به صورت خوانا چاپ کنید.
کلام آخر
تصمیمگیری در مورد سبک و نوع انتخاب لوگو باید یکی از اولین گامهای شما برای توسعه و پیشرفت یک برند باشد. شما در واقع با انتخاب لوگوی مناسب، باعث میشوید مشتری به استفاده از محصولات شما رغبت بیشتری پیدا کند. هنگامی که تصمیم گرفتید که کدام نوع طراحی لوگو برای شرکت شما مناسب تر است، میتوانید طرح رنگ، فونت و سایر جزئیات را برای نشان دادن هویت خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ترکیب رنگ لوگو در جذابیت آن بسیار اهمیت دارد، و شما باید این مسئله را به طور جدی مدنظر قرار دهید.