موکاپ چیست و چگونه از آن استفاده میشود ؟

موکاپ چیست و چگونه از آن استفاده میشود ؟
همانطور که میدانید؛ هر محصول یا دستگاهی که تولید می شود، نیازمند به معرفی است. این معرفی توسط شبکه های اجتماعی مختلف صورت میگیرد. طبیعتا، قالب و سبک این معرفی، می تواند بصورت عکس یا ویدیو باشد. فرض میکنیم شما محصول فیزیکی، یا حتی یک نمونه کار دیجیتالی آماده نموده اید. یا بالفرض، طرحی برای تیشرت و لباس و یا یک جلد برای مجله طراحی نموده اید. در این حالت، چگونه تصویر خود را به افراد مختلف معرفی میکنید؟ با ارسال تصویر اصلی؟ در این حالت ترس کپی شدن محصول خود را نخواهید داشت؟ قطعا تعداد بسیار زیادی از شما طراحان عزیز، برای نمایش و معرفی محصولات خود، از یک پیش نمایش استفاده خواهید کرد. این پیش نمایش؛ بصورت یک قالب ، میتواند طرح شما را در بر بگیرد و زیبایی آنرا چندین برابر نماید. فرض کنید برای محصول فیزیکی مانند آبمیوه آناناس پوستر روی بطری طراحی کرده اید. آیا بهتر نیست که این پوستر، بر روی یک قوطی به نمایش گذاشته شود؟ پس تا الان، تا حدودی با موکاپ ها آشنا شدید. در این موارد، از موکاپی استفاده میکنیم که شامل یک بطری آبمیوه یا شیر است، و طرح خود را بر روی آن اعمال خواهیم کرد و عکس موکاپ را برای افراد مختلف ارسال میکنیم و آنرا منتشر میکنیم. تصاویر خام صرفا برای پرینت و چاپ کاربرد دارند، و بهتر است که برای انتشار طرح در فضای مجازی، به دلیل جلوگیری از دزدی طرح، و زیبایی هرچه بیشتر طرح، همچنین نحوه استفاده و نمایش طرح بر روی مکان مد نظر از موکاپ استفاده کنید. در ادامه، به بررسی بیشتر موضوع موکاپ چیست و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.
موکاپ چیست؟
موکاپ، ماکتی از یک مدل با اندازه کامل از یک طرح یا دستگاه است که برای ارائه محصول یا اهداف دیگر استفاده می شود. از آن به عنوان وسیله ای برای نشان دادن اینکه طراحی شما در دنیای واقعی چگونه ظاهر می شود میتوانید استفاده کنید. بسته به مهارت و زمان خود، میتوانید فرآیند ایجاد موکاپ خود را با استفاده از نرمافزارهای گرافیکی اختصاصی مانند Adobe Illustrator یا Photoshop انجام دهید. در نهایت، یک موکاپ، به عنوان یک پیش نمایش بصری از یک محصول یا طراحی شما عمل می کند. این برای زنده کردن یک ایده یا قاب سیمی ایجاد شده است و به طراح اجازه می دهد تا نحوه کار عناصر بصری مختلف را با هم آزمایش کند. موکاپ به کارفرما، این امکان را میدهد که در حین ارائه پیشنهادهایی برای تغییرات در طرحبندی، رنگ، تصاویر، سبکها و موارد دیگر، ببینند آن طرح در قالب چاپپ شده و واقعی چگونه خواهد بود. اگر تعجب می کنید که یک صفحه با استفاده از یک رنگ ثانویه چگونه به نظر می رسد، می توانید با ساختن نسخه دوم ماکت نحوه نمایش آن را آزمایش کنید. به طور مشابه، اگر میخواهید تغییری مانند اضافه کردن هدر در حین وسط یک تصویر ایجاد کنید، ماکت شما میتواند به تیم اجازه دهد تا ببیند که این تغییر بالقوه چگونه به نظر میرسد. یک صفحه باید برای یک هدف خاص با هدف خاصی در ذهن ایجاد شود. ماکتها به تیم این فرصت را میدهند تا ببینند چگونه میتوان به این هدف از طریق طرحبندی ایجاد شده توسط یک طراح رابط کاربری با یک قاب سیمی دست یافت و چگونه میتوان آن طرح را با استفاده از استانداردهای برند و خلاقیت بصری آنها زنده کرد.
نحوه ایجاد موکاپ
درک اینکه موکاپ چیست و برای چه استفاده می شود یک چیز است. و اینکه چطور می توان این موکاپ ها را ایجاد کرد، یک مقوله مهم دیگر…. ❗
برای شروع، باید از یک نرم افزار طراحی برای ایجاد مدل استفاده کنید. اینکه چه نوع و چه محصولی بر اساس ابزارهایی که قبلاً استفاده میکنید، بودجه شما، چه کسی برای دسترسی به ماکت نیاز دارد و موارد دیگر متفاوت است. یکی از گزینه های مهم برا یاجاد موکاپ ها، استفاده از یک ابزار طراحی گرافیکی عمومی برای ایجاد موکاپ است. Adobe Illustrator یا Photoshop معمولاً ابزار هایی هستند که برای ایجاد موکاپ، از آنها استفاده می شود. این محصول طراحی وکتور استاندارد صنعتی برای طراحان از همه نوع است و برای ایجاد بیش از سهم منصفانه از ماکت ها استفاده شده است. رواج آن در صنعت قالب ها، آموزش ها و موارد دیگر را برای طراحان بی تجربه فراهم می کند.
در نهایت، ابزارهایی وجود دارد که به طور خاص برای ایجاد ماکت طراحی شده اند. برخی از محصولات به طور خاص در مرحله مدل سازی به بازار عرضه می شوند، اما این دسته نرم افزار مبهم است. محصولات اغلب برای مدلها و وایرفریمها یا ماکتها و نمونههای اولیه به بازار عرضه میشوند. انتخاب یک محصول میتواند دشوار باشد، اما استفاده از سایت بررسی نرمافزار یا دریافت توصیههایی از طراحان دیگر میتواند به شما در حرکت در این فضای نرمافزار کمک کند.
چگونه از موکاپ استفاده می شود ؟
یک موکاپ، قاب ها و خطوط یک قاب را با محتوای واقعی، مانند تصاویر، اجزای رابط کاربری و متن جایگزین میکند. این محتوا اغلب چیدمان را دیکته میکند (همان چیزی که در پایان مشاهده میکنید را بر روی طرح شما اعمال خواهند کرد)، زیرا طراحان تصمیم میگیرند که چگونه همه چیز را در چارچوب محدودیتهای صفحه اولویت بندی و متناسب کنند. معمولاً طراحان از تصاویر و متن ساختگی برای اولین تکرار یک موکاپ استفاده میکنند، که پس از شروع نمونهسازی و آزمایش آنها را جایگزین میکنند.
برای استفاده از یک موکاپ آماده، تنها کار این است که طرح خود را در محل مشخص شده توسط سازنده موکاپ، جایگذاری نمایید. باقی مراحل کار، بصورت خود کار بر روی تصویر شما اعمال خواهد شد. هر فایل موکاپ آماده ای که شما از فضاهای مختلف در سطح اینترنت دانلود می نمایید، محلی مخصوص برای جایگذاری لوگو، طرح و …. وجود دارد. تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که با حوصله، در بین لایه های موجود در طرح کمی بگردید و این لایه مخصوص را پیدا کنید. پس از آن می توانید با استفاده از افکت های مختلفی که در نرم افزار های طراحی وجود دارد؛ بر روی موکاپ تغییرات شخصی خود را اعمال کنید، رنگ ها را تغییر بدهید، محتوا و استایل لایه ها و متن های خود را تنظیم نمایید.
چرا باید از موکاپ استفاده کنیم؟
بدون ماکت، ارائه توضیحات واضح به مخاطبان از آنچه می خواهید بسازید یا بفروشید، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. از آنجایی که بیش از 65 درصد از مردم جهان به عنوان یک یادگیرنده بصری شناخته می شوند، ممکن است ایده خوبی باشد که یک وسیله کمک بصری مانند یک ماکت برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و محصولات خود ایجاد کنید.
موکاپ ها پتانسیل طرح را نشان می دهند. ماکت های شما را می توان در هر بخش استفاده کرد. از بازاریابی گرفته تا طراحی، جلسات هیئت مدیره تا تحقیق و توسعه، همه میتوانند از موکاپها استفاده کنند و از مزایای استفاده از ماکت بهره ببرند. با ایجاد یک ماکت حرفه ای، مخاطبان هدف شما می توانند محصول شما را به شیوه ای هیجان انگیز، تمیز و حرفه ای تجسم کنند.
یک ماکت می تواند:
- به تجسم یک هدف نهایی کمک کنید
- یک تیم متحد ایجاد کنید
- سرمایه گذاران را جذب کنید
- بایگان طراحی های مخصوص بازاریابی خود را گسترش دهید
- مخاطبان خود را درگیر کنید
- به قدرت تصمیم گیری مخاطب کمک کنید
- به مشتریان در تصمیم گیری برای خرید کمک کنید
موکاپ ها سابقه اثبات شده ای دارند که روشی ارزان و موثر برای تبلیغات در بخش بازاریابی هستند. تیم های بازاریابی سال ها از موکاپ ها برای ارائه تبلیغات تمیز و حرفه ای استفاده کرده اند. این تبلیغات نور جدیدی را به نحوه بهره مندی مشتریان از محصول می تاباند و آنها را به اقدام ترغیب می کند. تیم های طراحی نیز از استفاده از ماکت ها سود برده اند. با تجسم هدف نهایی، یک ماکت میتواند به عنوان راهنمای تیم عمل کند تا بدانند برای چه چیزی طراحی کنند. یک ماکت با طراحی خوب تضمین می کند که تیم شما در همان صفحه قرار دارد، در یک مسیر حرکت می کند و محصولی را تولید می کند که مطابق با طرح اصلی باشد.
در حال حاضر نوبت شماست
اکنون که میدانید ماکتها چیست و چرا میتوانند برای تجارت و بازاریابی بسیار مهم باشند، وقت آن است که شروع به ساختن کنید. با استفاده از دانش خود در نرم افزار های طراحی، مانند فتوشاپ و ایلستریتور، شروع به ساختن موکاپ کنید یا می توانید از موکاپ های آماده موجود در وبسایت آموزشی ساناگرافیک نیز استفاده نمایید. با وجود صدها الگوی ماکت کاملاً قابل تنظیم برای انتخاب، ما مطمئن هستیم که الگوی ماکتی را پیدا خواهید کرد که برای شما و نیازهای شما مناسب باشد. یک دقیقه دیگر منتظر نمانید حساب کاربری خود را به صورت رایگان ایجاد کنید و همین حالا کار خود را شروع کنید.?